Plan pracy
ROCZNY PLAN PRACY OPIEKUŃCZO - WYCHOWAWCZEJ W ŚWIETLICY SZKOLNEJ W ROKU SZKOLNYM 2024/2025
Ø Ogólne założenia,
Ø Ogólne cele programowe pracy opiekuńczo-wychowawczej,
Ø Cele szczegółowe,
Ø Zadania opiekuńczo- wychowawcze,
Ø Organizacja pracy świetlicy,
Ø Formy pracy,
Ø Miesięczne plany pracy,
Ø Plan zajęć dnia,
Ø Tygodniowy grafik zajęć,
Ø Regulamin pracy świetlicy.
Plan pracy świetlicy szkolnej wynika z programu wychowawczego szkoły. Treści
programowe podzielone są na cykle tematyczne. Wychowawcy organizują pracę grup,
dostosowując tematykę zajęć do obchodzonych uroczystości i świąt, pór roku oraz do
zainteresowań i potrzeb dzieci. Wychowawcy poprzez właściwy styl kierowania grupą, tworząc płaszczyzny udanej interakcji i modelując różne sytuacje wychowawcze, stymulują twórczy rozwój dziecka i jego aktywność. Wykorzystują przy tym wszystkie rodzaje dziecięcej ekspresji. Dzieci uczestniczące w zajęciach świetlicowych uczą się: planowania pracy, samodzielnego projektowania, podejmowania właściwych decyzji, występowania na forum, logicznego myślenia.
Kształcą uwagę, pamięć, koncentrację, aktywność psychoruchową i sprawność manualną.
W ciągu całego roku uczniowie otrzymują fachową, systematyczną pomoc w nauce i emocjonalne wsparcie w sytuacjach trudnych, problemowych. Każde dziecko jest objęte należytą opieką i indywidualnym podejściem wychowawczym. Bogata oferta zajęć świetlicowych oprócz walorów wychowawczych i dydaktycznych ma wartości integracyjne, co przekłada się na klimat i rodzinną atmosferę.
OGÓLNE CELE PROGRAMOWE PRACY OPIEKUŃCZO – WYCHOWAWCZEJ:
Ø Zaspokojenie potrzeb środowiska w zakresie zorganizowanej opieki dla dzieci.
Ø Przygotowanie dziecka do samodzielności.
Ø Pomoc w odkrywaniu własnych możliwości, predyspozycji, talentów oraz ich twórczego
wykorzystywania.
Ø Propagowanie zdrowego stylu życia, kształtowanie właściwych nawyków zdrowotnych.
Ø Wpajanie szacunku dla tradycji, historii narodowej oraz symboli narodowych.
Ø Uczenie właściwych, bezpiecznych zachowań w różnych sytuacjach.
Ø Właściwe i bezpieczne korzystanie z dóbr przyrody.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
WYCHOWANKOWIE ŚWIETLICY:
Ø Mają zapewnioną i zorganizowaną opiekę wychowawczą.
Ø Kształtują właściwe postawy etyczno-moralne, wyrabiają osobowościowe cechy charakteru, takie jak: pracowitość, uczciwość, zdyscyplinowanie.
Ø Są wdrażani do samodzielnej pracy umysłowej.
Ø Mają zorganizowaną pomoc w nauce.
Ø Utrwalają wiadomości szkolne.
Ø Mogą liczyć na pomoc w pokonywaniu trudności w nauce.
Ø Rozwijają swoje uzdolnienia i zainteresowania intelektualne, artystyczne i techniczne.
Ø Poznają właściwe sposoby spędzania czasu wolnego.
Ø Wyrabiają nawyki kulturalnej rozrywki, sportu i zabawy oraz pobytu na wolnym powietrzu.
Ø Kształtują nawyki kulturalnego zachowania się w domu, szkole i w swoim środowisku.
Ø Dbają o dobre imię i honor szkoły.
Ø Szanują tradycje i symbole narodowe.
Ø Mają szacunek dla dobra wspólnego, jak i cudzej własności i pracy.
Ø Kształtują umiejętność właściwego i bezpiecznego korzystania z dóbr przyrody.
Ø Rozwijają poczucie estetyki oraz wrażliwości na ład, porządek oraz wdrażają zasady higieny osobistej.
Ø Dbają o bezpieczeństwo własne i innych.
Praca w świetlicy szkolnej służy nauce i uatrakcyjnieniu zajęć, które są zgodne z
zainteresowaniami uczniów oraz ich potrzebami. Aby osiągnąć założone cele należy:
· zapewnić bezpieczne warunki i opiekę,
· rozwijać działalność poznawczą, artystyczną,
· rozbudzać zainteresowania dziecka,
· zaspokajać i kształtować potrzeby,
· budzić twórczą aktywność,
· współdziałać w organizowaniu zajęć i imprez,
· powierzać różnego rodzaju zadania,
· pomagać w rozwiązywaniu zadań i problemów,
· kształtować świadomość i potrzeby uczniów.
Do zadań opiekuńczo - wychowawczych świetlicy szkolnej należą:
1. Organizowanie racjonalnego i bezpiecznego pobytu dzieci w godzinach działania świetlicy:
· sporządzenie list grup wychowawczych,
· przyjmowanie kart zgłoszeń na świetlicę,
· sprawdzanie list obecności na zajęciach świetlicowych,
· otoczenie szczególną opieką „nowych" uczniów oraz uczniów klas pierwszych,
· uzupełnienie wyposażenia, zakup materiałów do wykorzystania na zajęciach.
2. Zapewnienie opieki uczniom korzystającym ze stołówki szkolnej (obiad, herbata), zwracanie uwagi na przestrzeganie przez uczniów regulaminu stołówki szkolnej:
· eliminowanie niebezpiecznych sytuacji,
wdrażanie do kulturalnego zachowania.
3. Zapoznanie z zasadami bezpieczeństwa:
· podczas dowozów,
· w drodze do i ze szkoły,
· podczas zabaw w trakcie zajęć świetlicowych, przerw,
· podczas ferii zimowych, wakacji, dni wolnych od nauki (wskazywanie ewentualnych
zagrożeń).
4. Tworzenie przyjaznej atmosfery:
· podmiotowe i indywidualne traktowanie,
· życzliwy stosunek,
· pomoc dzieciom o obniżonym poczuciu własnej wartości w uzyskaniu wyższej samooceny
poprzez zgodny z ich możliwościami wkład w życie zespołu i zdobywanie na tej drodze
poczucia przydatności i uznania.
5. Eliminowanie zachowań agresywnych i niepożądanych:
· zapoznanie z Prawami Dziecka,
· pomoc uczniom będącym ofiarami przemocy,
· zwracanie uwagi na niewłaściwe zachowania, ich monitorowanie,
· wskazywanie właściwych modeli zachowań,
· ścisła współpraca z rodzicami, wychowawcami klas, pedagogiem szkolnym.
6. Udzielanie pomocy w uzupełnianiu braków wychowania rodzinnego i szkolnego:
· organizacja zajęć o charakterze wyrównawczym będącym ważnym elementem
harmonijnego rozwoju psychofizycznego każdego dziecka,
· organizowanie zespołowej i indywidualnej nauki pod opieką wychowawców,
· organizowanie pomocy koleżeńskiej - wskazywanie sposobów radzenia ze stresem
· wskazywanie sposobów dobrego uczenia się.
7. Pogłębianie wiedzy zdobytej w szkole i praktycznego stosowania jej w życiu:
· rozwój umiejętności i zainteresowań dzieci(intelektualnych, artystycznych, technicznych,
sportowych),
· rozwijanie samodzielności, aktywności, odpowiedzialności, własnej inicjatywy i inwencji
twórczej,
· przygotowanie do życia w społeczeństwie, kształtowanie postaw społecznych, które
sprzyjają współdziałaniu, nabywaniu umiejętności koleżeńskiego współżycia w grupie,
kierowaniu się ważnymi dla zbiorowości normami i kryteriami postępowania.
8. Planowe oddziaływanie na postawy moralno - społeczne dzieci:
· kształtowanie nawyków kulturalnego zachowania się w domu, w szkole, w swoim
środowisku - w różnych sytuacjach życiowych,
· kształtowanie właściwej postawy moralnej, pozytywnych cech charakteru (koleżeństwo,
sprawiedliwość, prawdomówność, odpowiedzialność, tolerancyjność itp.),
· wdrażanie do wartościowego wykorzystania czasu wolnego, wyrabianie nawyku kulturalnej
rozrywki, sportu i zabawy,
· budzenie i rozwijanie i poczucia estetyki oraz wrażliwości na ład, porządek oraz wdrażanie
zasad higieny osobistej.
9. Przeciwdziałanie powstawaniu trudności wychowawczych i niedostosowania społecznego:
· zbieranie informacji na temat przebiegu rozwoju psychofizycznego wychowanków,
· diagnozowanie przyczyn zaburzenia,
· dobieranie odpowiednich metod wychowawczych w stosunku do dzieci przejawiających
trudności wychowawcze,
· nawiązanie i utrzymanie kontaktów z rodzicami, wychowawcami, psychologiem i
pedagogiem szkolnym - eliminowanie sytuacji stresowych i nerwicogennych przez
tworzenie właściwej atmosfery zajęć, odpowiedniego stylu kierowania grupą.
10. Stosowanie ciekawych form zajęć świetlicowych:
· stosowanie metod poszukujących, problemowych ( praktycznego działania) mających
wpływ na proces rozwoju dzieci w wieku szkolnym,
· stwarzanie okazji do satysfakcji z dobrze wykonanej pracy - nagradzanie, organizowanie
wystaw prac dziecięcych,
· aktywny udział w konkursach świetlicowych.
11. Rozwój samorządności wychowanków:
· poznawanie obowiązków i praw wychowanka świetlicy,
· wdrażanie do pracy na rzecz szkoły i świetlicy (np. dekoracje),
· wdrażanie do podejmowania inicjatyw i odpowiedzialności za wykonanie konkretnych
zadań,
· przestrzeganie regulaminu świetlicowego.
12. Kształtowanie umiejętnego korzystania z mediów:
· wskazanie zagrożeń niewłaściwego korzystania z komputera, Internetu,
· zachęcanie do selekcyjnego sposobu oglądania programów telewizyjnych - bez agresji,
przemocy, wulgarnego słownictwa, adekwatnych do wieku odbiorcy, bogatych w treści
edukacyjne,
· wskazywanie alternatywnych sposobów spędzania wolnego czasu- książka, czasopism.
13. Włączenie zespołu świetlicowego do organizowania uroczystości, akcji i imprez szkolnych:
· Sprzątanie Świata, Dzień Ziemi,
· Dzień Edukacji Narodowej,
· Święto Niepodległości
· Dzień Kobiet,
· Obchody Święta Patrona,
· Światowy Dzień Zdrowia,
· Święto uchwalenia Konstytucji 3 maja,
· Polska w Unii Europejskiej.
14. Podtrzymywanie tradycji i zwyczajów:
· Wszystkich Świętych,
· andrzejki,
· mikołajki,
· zwyczaje bożonarodzeniowe,
· walentynki,
· karnawał,
· pierwszy dzień wiosny,
· zwyczaje wielkanocne,
· Dzień Babci, Dziadka,
· Dzień Matki, Dzień Ojca,
· Dzień Dziecka.
15. Współpraca z rodzicami:
· wymiana informacji o zachowaniu dziecka, jego zainteresowaniach, przekazanie
indywidualnych spostrzeżeń,
· zachęcanie do korzystania z pomocy psychologa, pedagoga szkolnego.
16. Doskonalenie pracy pedagogicznej w świetlicy:
· udział w pracach rady pedagogicznej,
· ścisła współpraca nauczycieli świetlicy z wychowawcami klas, nauczycielami, pedagogiem,
psychologiem,
· doskonalenie warsztatu pracy wychowawczej przez uczestnictwo w zespołach
samokształceniowych, warsztatach metodycznych, szkoleniach.
17. Diagnoza potrzeb i oczekiwań rodziców związanych z działalnością świetlicy.
ORGANIZACJA PRACY ŚWIETLICY W ROKU SZKOLNYM 2018/2019
1. Ze świetlicy szkolnej korzystają uczniowie Szkoły Podstawowej w Kaźmierzu w
następującej kolejności:
- uczniowie oczekujący na odbiór przez rodziców/opiekunów,
- uczniowie czekający na zajęcia przed lekcjami lub czekający po lekcjach,
- uczniowie, którzy czekają na zajęcia pozalekcyjne,
- uczniowie, którzy nie uczęszczają na zajęcia edukacyjne z religii organizowane w szkole,
-uczniowie, z którymi zastępstwo za nieobecnego nauczyciela realizuje wychowawca świetlicy,
-uczniowie realizujący nauczanie w trybie indywidualnym.
2. Do świetlicy szkolnej mogą być przyjmowani uczniowie:
- na prośbę rodziców/prawnych opiekunów,
- na wniosek wychowawcy, nauczyciela pedagoga,
Przyjęć uczniów dokonuje się na podstawie ,,Karty zapisu ucznia do świetlicy” podpisanej przez rodzica/prawnego opiekuna.
3. Opieką świetlicową są objęci uczniowie, którzy zgłosili się na zajęcia świetlicowe.
Ich obecność na zajęciach odnotowuje się w dzienniku zajęć świetlicowych.
4. Organizacją podziału uczniów na stałe grupy wychowawcze i przydziałem grup wychowawcom świetlicy zajmuje się kierownik świetlicy.
5. Grupa przydzielona nauczycielowi na daną godzinę zajęć świetlicowych nie może być większa niż 25 uczniów.
6. Czas pracy świetlicy jest skorelowany z czasem trwania zajęć lekcyjnych oraz przerw.
7. Zajęcia odbywają się zgodnie z wynikającym z organizacji pracy szkoły, świetlicowym planem zajęć.
8. Świetlica jest czynna w dni zajęć dydaktycznych od godz. 6.50 do 16.30. Czas i godziny pracy świetlicy szkolnej wynikają z aktualnych potrzeb wychowanków i ich rodziców.
9. Grafik zajęć świetlicowych jest sporządzany przez kierownika świetlicy przy współpracy
wychowawców świetlicy. W zależności od potrzeb może ulec zmianie.
10. Świetlica zapewnia opiekę uczniom w stołówce szkolnej podczas spożywania posiłku.
Zajęcia świetlicowe przyjmują następujące formy pracy:
u zajęcia manualne, plastyczne, techniczne (zabawy konstrukcyjne, układanki,
puzzle,malowanie farbami, rysowanie, kolorowanie, wycinanie, wydzieranie, sklejanie i wyklejanie, szycie i wyszywanie, modelowanie, origami itp.),
u zajęcia muzyczne, ruchowe z elementami choreografii (zabawy taneczne, zabawy ruchowe
przy muzyce itp.,programy artystyczne, inscenizacje, przedstawienia itp.),
u zajęcia sportowo-turystyczne (gry i zabawy sportowe, ćwiczenia gimnastyczne w sali i na
boisku szkolnym, wycieczki itp.),
u zajęcia czytelniczo-medialne ( czytanie prasy dla dzieci, bajek, baśni, opowiadań, wierszy,
oglądanie programów i filmów edukacyjnych, korzystanie z programów komputerowych itp.),
u zajęcia wzbogacające posiadane wiadomości, profilaktyczne ( rozmowa, pogadanka, gry
dydaktyczne i edukacyjne, zabawy tematyczne, karty pracy itp.),
u zajęcia inspirujące rozwój różnorodnych zainteresowań i pasji (zabawy tematyczne,
konkursy, układanie i rozwiązywanie krzyżówek, zagadek itp.),
u odrabianie prac domowych,
u gry i zabawy (gry i zabawy ruchowe w sali i na boisku szkolnym, gry dydaktyczne i
edukacyjne, zabawy relaksujące, gry planszowe, układanki, konstrukcyjne z klocków itp.),
u zajęcia relaksujące, wyciszające (relaks przy muzyce, wypoczynek na materacach, zabawy
wyciszające relaksujące, dowolne zabawy dzieci, oglądanie bajek, spacery itp.)
- imprezy i uroczystości świetlicowe i szkolne.