Warsztaty „Czytaj i Koduj” – Literatura i technologia w naszej bibliotece!
Od października do połowy listopada w naszej szkolnej bibliotece zostały zorganizowane warsztaty z cyklu „Czytaj i Koduj”, które łączyły miłość do książek z nauką programowania. Uczniowie klas 1-3 mieli okazję poznać fascynujące historie literackie, a następnie wcielić się w rolę programistów, tworząc kod, który pozwalał robotom Photon odgrywać przygody bohaterów. Zajęcia zostały zgłoszone do Code Week, promując nie tylko literaturę, ale i kompetencje cyfrowe.
Każde warsztaty rozpoczynały się od wprowadzenia do wybranej książki – fragmenty były czytane i omawiane wspólnie z dziećmi. Następnie uczniowie, pracując w zespołach, programowali roboty, które poruszały się po macie, realizując zadania związane z fabułą książki. To niezwykłe połączenie literatury i technologii rozwijało kreatywność, logiczne myślenie oraz umiejętność współpracy.
Oto, jak wyglądały zajęcia w poszczególnych klasach:
Klasa 1a – „Pan Galareta”
Uczniowie 1a mieli swoją pierwszą przygodę z robotami podczas warsztatów „Czytaj i Koduj: Pan Galareta”. Dzieci poznały historię Pana Galarety – bohatera, który bał się wszystkiego, nawet własnego cienia! Ich zadaniem było zaprogramowanie robota, by przeprowadził „drżącego” bohatera przez las pełen „strasznych” postaci, takich jak wąż czy krokodyl, aż do mety. Zajęcia pełne humoru i emocji pokazały, że strachy Pana Galarety były jedynie wytworem jego wyobraźni.
Klasa 1b – „Franklin i ciasteczka”
Podczas warsztatów „Franklin i ciasteczka” uczniowie klasy 1b pomagali Franklinowi zebrać składniki potrzebne do wypieku ciasteczek. Programowali robota, by omijał przeszkody i trafiał na właściwe pola, co sygnalizowało zmianą koloru czułek i radosnym dźwiękiem. Dzięki tej zabawie dzieci rozwijały umiejętności programistyczne, logiczne myślenie i współpracę zespołową.
Klasa 1c – „Skarb Arubaby”
1c wyruszyła na poszukiwanie skarbu podczas zajęć inspirowanych książką Małgorzaty Strzałkowskiej „Skarb Arubaby”. Dzieci, programując robota, omijały przeszkody, odnajdywały klucz i docierały do miejsca ukrycia skarbu. Warsztaty wprowadziły pierwszoklasistów w świat robotyki i literatury pełen emocji i tajemnic.
Klasa 1d – „Prawdziwy pirat”
Uczniowie klasy 1d pomogli Piotrusiowi, bohaterowi książki „Prawdziwy pirat” Carla von Kessela, rozwiązywać pirackie zagadki. Programowali robota, by odczytywał wskazówki z mapy i pokonywał przeszkody, aż dotarł do tajemniczego skarbu. Zajęcia połączyły naukę programowania z piracką przygodą pełną emocji i współpracy.
Klasa 1e – „Scooby-Doo i tajemnica placu zabaw”
Klasa 1e programowała robota, który szukał ukrytych wskazówek, odkrywając tajemnicę „wilkołaka”. Zabawa była pełna dźwięków i kolorowych efektów, co dodało wyjątkowego klimatu.
Klasa 1f – „Fiord i zaginiony naszyjnik”
1f wzięła udział w warsztatach inspirowanych książką Agnieszki Stelmaszyk „Fiord i zaginiony naszyjnik”. Programując robota-Fiorda, uczniowie szukali skarbu, poruszając się po macie pełnej podpowiedzi i przeszkód. Dźwięki i kolory czułek robotów dodatkowo uatrakcyjniły zajęcia, pozostawiając dzieci z niedokończoną tajemnicą zachęcającą do przeczytania książki.
Klasa 2a – „Operacja. Tajemnica Zielonej Rękawiczki”
Klasa 2a pomogła bohaterom serii „Operacja” odnaleźć zieloną rękawiczkę. Robot-Otto, sterowany przez dzieci, szczekał na kolejnych polach z ukrytymi wskazówkami, prowadząc drużynę do rozwiązania zagadki. Warsztaty wzbudziły ciekawość literaturą detektywistyczną i dostarczyły wielu wrażeń.
Klasa 2b – „Muminek w labiryncie”
Podczas zajęć „Muminek w labiryncie” klasa 2b poznała fragment książki „W dolinie Muminków”, a następnie zaprogramowała robota, by pomógł Muminkowi odnaleźć tajemniczy przedmiot w lesie. Praca zespołowa i kreatywność sprawiły, że dzieci świetnie poradziły sobie z zadaniem.
Klasa 2c – „Fiord i zaginiony naszyjnik”
2c wzięła udział w warsztatach inspirowanych książką Agnieszki Stelmaszyk „Fiord i zaginiony naszyjnik”. Dzieci, programując robota-Fiorda, szukały skarbu, omijały przeszkody i odczytywały podpowiedzi. Efekty świetlne i dźwiękowe robotów wzbogaciły doświadczenie i zachęciły uczniów do dalszego odkrywania książkowych tajemnic.
Klasa 2d – „Smerfy i nawiedzony zamek”
Uczniowie klasy 2d mieli okazję przenieść się do świata Smerfów podczas warsztatów inspirowanych książką „Smerfy i nawiedzony zamek”. Podczas zajęć dzieci pomogły Smerfom pokonać przeszkody na drodze do tajemniczego zamku, programując roboty Photon. Przeszkody takie jak zaśnieżone góry czy ciemne jaskinie wymagały sprytu i współpracy. Roboty, sterowane bloczkami programistycznymi, zmieniały kolory i wydawały dźwięki, co dodało zajęciom wyjątkowego klimatu. Wspólna praca i dobra zabawa sprawiły, że dzieci chętnie sięgną po książkę, by dowiedzieć się, jakie przygody czekały Smerfy w zamku.
Klasa 2e – „Tomo w tarapatach”
Podczas warsztatów dla klasy 2e dzieci pomogły Tomo, bohaterowi książki Barbary Wicher „Tomo w tarapatach”, przejść przez pełen niespodzianek ogród. Robot Photon musiał omijać kałuże, krzaki oraz złodziei, a dzieci sterowały nim, zmieniając kolory czułek w zależności od wskazówek. Każda grupa, programując trasę, musiała także pamiętać o zabraniu psa Dropsa. Dzieci były zachwycone, a warsztaty stały się świetną okazją do nauki logicznego myślenia i poznania nowej książki.
Klasa 3a – „Siedmiomilowe buty”
Podczas zajęć uczniowie klasy 3a poznali wiersz Jana Brzechwy „Siedmiomilowe buty”. Po wspólnym omówieniu treści wiersza dzieci wcieliły się w rolę programistów. Ich zadaniem było zaprogramowanie trasy wędrówki głównego bohatera, Michała, który został przedstawiony jako robot Photon. Uczniowie planowali ruchy robota, który poruszał się po macie, odwzorowując podróż opisaną w wierszu. Zajęcia rozwijały kreatywność, logiczne myślenie oraz umiejętność planowania, a także zachęcały do dalszego zgłębiania poezji Jana Brzechwy.
Klasa 3b – „Naszą panią napadli kosmici”
Klasa 3a przeniosła się w świat książki Pameli Butchart „Naszą panią napadli kosmici”. Dzieci z zapartym tchem słuchały historii o Pani Nowak, która mogła być opanowana przez obcych. Uczniowie programowali roboty, by te odnalazły odpowiedzi na pytania dotyczące kosmitów, wykorzystując aplikację Photon Coding. Podczas zajęć dzieci nie tylko ćwiczyły kodowanie, ale również odkrywały, że obcy mogą być sympatyczni i pokojowo nastawieni. Na koniec dzieci zostały zachęcone do sięgnięcia po książkę, by dowiedzieć się, co naprawdę przydarzyło się Pani Nowak.
Klasa 3c – „Rycerze”
Uczniowie klasy 3c przenieśli się w świat książki „Rycerze” Shuky, gdzie roboty Photon wcieliły się w dzielnych rycerzy. Dzieci programowały je, by trafiły do Akademii Rycerzy, odwiedzając po drodze różne miejsce: krawca, zbrojmistrza pub czy stajnię. Dzięki bloczkom ruchu, dźwięków i zmiany kolorów, udało się stworzyć prawdziwie rycerską atmosferę. Zajęcia pełne humoru i zwrotów akcji zachęciły dzieci do sięgnięcia po książkę, by poznać dalsze losy bohaterów.
Klasa 3d – „Cztery śledztwa Sherlocka Holmesa”
3d wcieliła się w detektywów podczas warsztatów inspirowanych książką „Cztery śledztwa Sherlocka Holmesa” Cédric’a Asna. Dzieci programowały robota-Watsona, który miał odnaleźć zaginioną kotkę Rozalkę. Robot, poruszał się między wskazówkami, zmieniał kolory i wydawał dźwięki, dodając wyjątkowego klimatu. Warsztaty nie tylko rozbudziły zainteresowanie literaturą detektywistyczną, ale też pozwoliły uczniom rozwijać umiejętności logicznego myślenia i kodowania. By dowiedzieć się, jak zakończyła się historia, dzieci zachęcono do przeczytania książki.
Udział w zajęciach „Czytaj i Koduj” był dla dzieci niezapomnianą przygodą. Uczniowie nie tylko rozwijali swoje umiejętności techniczne, ale także odkrywali radość z czytania i pracy zespołowej. Jako bibliotekarka z pasją do promowania czytelnictwa i nowoczesnych technologii, cieszę się, że mogłam zaprezentować im, jak książki i programowanie mogą tworzyć wyjątkowe połączenie.
Dziękuję wszystkim uczniom i wychowawcom za zaangażowanie i wspólną zabawę. Mam nadzieję, że te warsztaty zainspirują kolejne pokolenia czytelników i programistów!
Joanna Pawłowska